30 Mart 2012 Cuma

Bir arkadas; Cymbalaria muralis yada eski adiyla Linaria cymbalaria

 Bu inanilmaz bitkisinin fransizca adinin cevirisi Roma harebeleri, Turkce adini bilmiyorum bir yerde "duvargezen" diye geciyordu ama guvenilirligini bilmiyorum!  Sadece duvar yada cakillar arasinda kalkerli toprakta yetisir. Ozellikle tarihi yikintilarin duvarlari onlarla susludur. Ben bir arkadasima çok benzetiyorum, neden mi? Bu bitkiyi kac kere alip benim evin duvarlarinda yetistirmeye calistim ve basariz oldum bilmiyorum. Arkadasima bu yonden benziyor, ozgur ruhlu ne yaparsaniz yapin sizin olmuyor:) Buyuyup serpilecegi yeri o seciyor. Yaninda baska bitkiler yok, yalniz kovboylardan. Baska bir bitkide bilmiyorum 1 mm toprakta serpilip goge dogru uzatsin kollarini.
 

Minicik uzaktan menekseye benzeyen mor, beyaz cicekleri var. Yakindan bakinca aslanagizi cicegine benzedigini goreceksiniz, ortasinda sarimsi iki disiyle. Isiga dogru basini ceviren bitkilerden goge uzanmasi ondan:) Ancak bu bitkinin tohumlari tam tersi isiktan kaciyor,  bu durum duvar araliklarina tohumlarin saklanmasini acikliyor. Kendi kendini eken bitkilerden. Bir diger ozelligide tohumlarini dokulmek icin yagmuru beklemesi. Boylece gelecegini cimlenmeyi garanti altina aliyor. Kisin yapraklari yesil kaliyor, çok yillik bir bitki ve soguga dayanikli. Benim en sevdiklerimden... 




4 yorum:

Yetmiş Zaman Olur ki... dedi ki...

Bunlardan Antalya'da o kadar çok var ki, ben de ismini merak eder dururdum. Demek Roma Harabeleri:)) Gerçekten eski kale duvarları hep bunlarla kaplı, kayalarınarasından fışkırıyor baharla beraber ve çok zarifler, bayılıyorum onlara ben. Ah Bestecim yine sayende birşey öğrendim, iyi ki varsın, sevgiler sana en güneşlisinden ve en kocamanından...

Leylak Dalı dedi ki...

Ay tabi yukarıdaki Yetmiş Zaman Olur ki benim, öbür blogdan yorum yapmışım:))

beste dedi ki...

Turkce adi 'duvargezen" olabilir ama emin degilim; Roma harebeleri fransizsa adinin cevirisi çok hosuma gitti. Antalya kale duvarlarindan bir fotograf bekliyoruz o zaman:) Sizde iyiki varsiniz kucak dolusu sevgiler

hindiba dedi ki...

'Roma Harabeleri'ne benzeyen bir arkadasin var demek! :D

Hic bilmiyordum bu arkadasi (yani fotograflardakini diyorum). Güzelmis, adiyla, hikayesiyle, semboligiyle :)