22 Haziran 2012 Cuma

Semsiyegillerden bir guzel

Bir suredir arazinin hemen her yerinde boyumca olan bu ciceklerden var.



Maydanoz, dereotu, havuc ile ayni aileden (semsiyegillerden "Apiaceae/Umbelliferae") sanirim. Dikkatlice bakarsaniz, birbirinin aynisi mini ciceklerden olusan bilesik bir cicek.



Profilden boyle:



Henuz acmakta olan bir cicek:



Bu sabah tavuklari gezdirirken yanindan gectigimde boynunu bukmus bir sap gordum. Biraz daha dikkatli bakinca garipligi farkettim:



Nasil olmus da boyle icice girmis anlayamadim, acinca nasil gorunecek bir fikrim yok. Bekleyip gorelim.

Bu arada bu guzelin adini sanini bilen varsa aramizda, paylasirsa cok sevinirim.

DUZELTME (3 Temmuz 2012):
Benim acmakta oldugunu dusunerek yazdigim birbirinin icine girmis hali meger tohuma kalma halinin baslangici imis. Biraz daha dikkatli arastirinca, ayni toplu formda kalmis bir cok kurumus cicek gordum. Benim kurumus hali dedigim fotografi o yuzden siliyorum. Yerine bu ikilinin kurumus halini zamani geldiginde koyacagim.

EKLEME (8 Agustos 2012)
Ayni cicegin kuruyup tohuma kalmis hali:



10 yorum:

beste dedi ki...

ah bu yaramaz ile birbirinden ayirt edilmesinler diye surkeli saklambac oynarlar;) Yapraklarini tam goremiyorum. Yediginizden bahsetmistin bu durumda baldiran olamaz sanirim. havuc gibi mi kokuyordu?

beste dedi ki...

Iyice baktim ozellikle o birbirine girmis cicek tohumlari yuzunden oyumu Daucus carota'dan yana kullaniyorum Turkcesi yabani havuc :) olmali.

Pinar dedi ki...

Yedigimiz normal havuc yapraklari idi. Bunu yemeyi dusunmemistim ama onumuzdeki bahar icin aklimda olsun!:) Nette baktigim fotograflara gore tahminin sanirim yerinde.

Defne Soysal dedi ki...

Sanırım pimpinella saxisfrage. Türkçede abdestbozan otu diye geçer. Resim olarak kullanılan figürü en sevdiğim çiçek figürlerindendir.

Pinar dedi ki...

Tam emin olamadim Defne. Internette buldugum fotograflardan ve tanimlardan (ozellikle kapanan tohum goruntusu yuzunden) daha cok yabani havuca benzettim ben.

Pinar dedi ki...

Defne, sanirim benim (yanlislikla) tohum halindeki fotografi dedigim fotograf nedeniyle tahminini yaptin. Oysaki yabani havucun tohuma kalmis hali cok farkli ve ozel. Duzeltmeyi yaptim. Dogru fotograf bir kac gune gelir.

Ama sayende de buradaki baska bir semsiyegillerden guzelin adini ogrendim!:) Cok tesekkurler.

Banu dedi ki...

Merhaba, şu sıralar etrafımda en çok gördüğüm bitki bu, heryerde açmaktalar. Ben Kürdanotu diye biliyorum. Diğer ismi dişotu.Latincesi Ammi visnaga. Kürdan olarak satılır aktarlarda.Siz de yapabilirsiniz iyice kuruyunca.

Defne Soysal dedi ki...

Evet yabani havuçmuş.Ortasındaki mor leke ve kapanınca içinde oluşan yuvarlak tohumlar çocukluğumdan çok tanık geldi ama adını bilmiyordum.Teşekkürler

Pinar dedi ki...

Banu merhaba,
Tekrar kontrol ettim. Bizdekilerin yapraklari daha cok havuca benziyor. Disotunun internetteki fotograflarina baktigimda daha cok rezene/dereotu yapraklarina benzer incecik yapraklari oldugunu gordum. Sizin cevrenizdekilerin yapraklari nasil?

beste dedi ki...

Pinarcim o birbirine girmis hali tohum keseleri benim bildigim yabani havuc oldugna bende iyice emin oldum...